Uuring: Apelsinikasvatustel on suured kasumid, aga halvad töötingimused

Keskmine eurooplane joob 11 liitrit apelsinimahla aastas, millest 80% on pärit Brasiiliast. Eestis ostetakse ligi 32 miljonit liitrit mahlatoodet aastas ning populaarseim on apelsinimahl. Üleeuroopalise kampaania „Supply Cha!nge – muudame poeketid õiglaseks“ tehtud uuring analüüsis apelsinimahla toomis- ja tarnehelat apelsinikasvatustest Brasiilias poekettideni Euroopas. Uuring toob välja ohtlikud töötingimused ja keskkonnakahjud apelsinimahla tootmises.

Uuring kirjeldab, et enamik puuvilja korjavatest töölistest ja talunikest elab vaesuses. Töölistel, kes töötavad 10-eurose päevatasu eest, puudub kaitse päikese eest ja nad tassivad 30-kiloseid apelsinikoguseid. „Lisaks halbadele töötingimustele kasutatakse apelsinisaludes väga palju pestitsiide“, ütles GLOBAL 2000 keskkonnaekspert Martin Wildenberg. „See ei ole vajalik, sest apelsinid kasvavad väga hästi ka ilma nendeta,“ lisas ta.

Apelsinimahla tööstus on väga kontsentreerunud. Kolm klaasi apelsinimahla viiest tuleb Brasiiliast, kusjuures ainult kolm Brasiilia ettevõtet ekspordivad apelsinimahla: Citrosucro, Cutrale and Luis Dreyfus. Euroopa on nende kõige olulisem eksporditurg. Ahela teises otsas on supermarketid, kus on toimumas samasugune kontsentreerumine. Enamus supermarketitest pakuvad omatooteid ja 66% kogu apelsinimahlast müüakse omatootena, sest see on odavam. Uuring näitab, et võidujooks odavaima hinna nimel viib aga selleni, et vastutustundlikule tootmisele ei pöörata peamistes tootjariikides tähelepanu.

„Tavaliselt ei ole meil aega mõelda sellele, kust pärineb see apelsinimahl, mille poeriiulilt haarame. Uuringust selgub, et apelsinimahla tööstusel läheb majanduslikult hästi ja eksportijate kasum on korralik, samuti ka Euroopa jaemüüjate oma. Paraku juhtub see apelsinikasvatustes ja mahlatehastes valitsevate kehvade töötingimuste ja looduse arvelt“, ütles MTÜ Mondo vastutustundliku tarbimise valdkonnajuht Kristina Mänd.

Uuringu eestikeelne kokkuvõte

Lisaks uuringule algatas Suppy Cha!nge kampaania ka üleeuroopalise pöördumise, soovitades supermarketitel rakendada vajalikke sotsiaalseid ja keskkondlikke standardeid omatoodete õiglasemaks ja säästlikumaks tootmiseks. Petitsioon on saadaval siin: http://supplychainge.org/

Eestis koordineerib kampaaniategevusi MTÜ Mondo.

Lisainfo: SUPPLY CHA!NGE koordinaator Kristina Mänd

kristina@mondo.org.ee
, tel. 56909754

14.10.2015

VAATA KÕIKI UUDISEID

TEISED UUDISED

Värske “Palmileht” tutvustab palmiõli tootmise telgitaguseid

10.08.2017

Samal ajal kui kogu maailm otsib alternatiivi fossiilkütusele, teadlikud toitujad alternatiivi loomsetele või transrasvadele ja ökokosmeetika tootjad alternatiivi silikoonile, raputavad pealtnäha hea alternatiivi allikad ehk õlipalmide istandused Kagu-Aasias kogukondi, reostavad keskkonda, kasutavad ära vaest elanikkonda. Täna ilmus Maalehe vahel MTÜ Mondo erileht “Palmileht”, mis annab ülevaate palmiõli tootmisega seonduvatest probleemidest ning pakub välja lahendusi. “Palmilehest”
LOE EDASI