PROJEKTID
SUPPLY CHA!NGE. Muudame poeketid õiglaseks
Projekti kestus: jaanuar 2015 – jaanuar 2018
Rahastaja: Euroopa Komisjon, projektipartnerid
Projekti nimi inglise keeles: “Boost for sustainable European supermarket store-brands as a key driver for the EYD 2015 and beyond”
Projektiga on ühinenud 29 Euroopa ja arengumaade vabaühendust, keda seob ühine eesmärk – tahame, et kauplusekettide omamärgitooted (ingl private labels) oleksid valmistatud õiglaselt ja säästlikult.
Omamärgitooted on kauplusekettide tellimusel ja nende juures müümiseks tehtud kaubad. Nad ei kanna mitte tootja, vaid kas poe enda nime ja logo (olgu siis Selveri jogurt või Rimi „I love Eco“ riis) või müüjale kuuluvat kaubamärki (näiteks Hüva ja Säästu sarjad Coop Eesti kauplustes, Gardner köögiviljakonservid ja Alpenrose piimatooted Säästumarketites jne). Hinnanguliselt moodustasid need 2015. aastal juba 40% kogu toidukaupade jaemüügist Euroopa Liidus. Ostja jaoks teeb omamärgitooted ahvatlevaks peamiselt soodne hind, tööstused saavad poodide suurtellimusi täites oma tootmisvõimsusi tõhusamalt kasutada ning poeketid kasumit suurendada.
Kauplusekettidel on tohutu mõju sellele, kuidas nende müüdav kaup toodetakse, kuid siiani ei ole nad me hinnangul piisavalt pingutanud, et seda mõju õigesti kasutada. Projektiga taotleme kauplusekettidelt, valitsustelt ja Euroopa Liidu poliitikakujundajatelt selget tegutsemist, et parandada toidutootjate töötingimusi arenguriikides ja vähendada tarneahelas keskkonnale tekkivat kahju ja levitame parimaid lahendusi. Selleks teeme teavitustööd ja kampaaniaid, eestkostetööd, uuringuid ning koostööd ärisektoriga (Eestis on nendeks Baltikumi-ülesed poeketid Maxima, Prisma ja Rimi).
2015.a korraldasime toiduteemalise fotokonkursi, mille parimad fotod on üleval mööda Eestit ringiliikuval näitusel, Brasiilia apelsinikasvatajate ametiühingu esindaja visiidi ja tarbimiseteemalise konverentsi, tegime teavitustööd üritustel ja ostuvabal päeval, panime paika oma eestkosteteemad ja soovitused poekettidele, valitsustele ja EL poliitikakujundajatele, korraldasime mitu asjalikku uuringut ning kogusime ligi 24000 allkirja Euroopa poekettidele suunatud petitsioonile, soovides õiglasemaid ja jätkusuutlikumaid tarneahelaid omatootena müüdavale apelsinimahlale.
Sel aastal ootab meid ees tihe töö poliitikakujundajatega ja poekettidega, üritused õiglase kaubanduse nädala raames, taas kord tarbimiseteemaline konverents, paar uuringut ja petitsiooni, seminarid poekettidega nii Eestis, Lätis kui ka Leedus ning arvamusfestivali arutelu.
Projekti kodulehekülg: http://supplychainge.org
Lisainfo:
Projektijuht Kristina Mänd
kristina@mondo.org.ee, 56909754