01.10.23

Oktoober on õiglase kaubanduse kuu

Eestis tõstetakse tänavu oktoobris juba 16. korda esile õiglase kaubanduse teemasid. Mondo on õiglase kaubanduse kuud tähistanud juba aastaid ning ka tänavu toetame koostöös Fairtrade’iga haridusasutusi teemaga tegelemisel.

“Õiglase kaubanduse kuu eesmärk on teadvustada eestlaste tarbimisharjumuste ning maailma eri paigus töötavate toiduainete kasvatajate vahelisi seoseid,” sõnas Fairtrade esindaja Baltikumis, Jana Jesmin. Kuu jooksul toimuvad töötoad, koolitused, eripakkumised ja väljapanekud ning teadlikkust tõstvad mängud ja meeskonnategevusi. Eelmisel aastal oli kaasas vähemalt 68 organisatsiooni ja ettevõtet ning jõuti enam kui 400 000 inimeseni.

Noorte huvi on suur

“Koolide vaates saame öelda, et huvi õiglase kaubanduse teemade vastu on aastate jooksul olnud suur – näiteks on õpilased käinud poodides Fairtrade’i märgisega tooteid otsimas ja korraldanud koolides teavitusüritusi või õiglase kaubanduse kohvikuid,” sõnas Mondo Maailmakooli juht Maria Sakarias. Ta lisas, et ka Mondo ja Fairtrade’i uuringud õpilaste seas näitavad, et teema on noorte jaoks oluline – 2022. a andmete järgi usub neist 74%, et tarbijate ostukäitumisega saab päriselt mõjutada inimeste elusid arengumaades.

Oktoobri jooksul toimub põnevaid üritusi huvilistele igas vanuserühmas. Mondo Maailmakool pakub tegevusi just koolidele, näiteks osalemine virtuaalses külalistunnis otse Keeniast, Nairobist või õiglase kaubanduse teemaliste maailmapäevade korraldamise tuge. Jätkusuutlikkuse festivali Impact Day raames esineb Tallinnas Fairtrade äri- ja inimõiguste direktor Dr. Tytti Nahi ning Jana Jesmin avab Tallinna Botaanikaaia teemapäeval igapäevase kohvi ja tee tausta.

Ka sel aastal saavad tööandjad ja kollektiivid taotleda rahvusvahelist tunnustust Fairtrade@Work. Liikumisega on liitunud üle 2000 ettevõtte ja organisatsiooni. Maailmas juuakse päevas 1,6 miljardit tassi kohvi, suur osa sellest just tööpäeva jooksu. Õiglane kohvi tootmine ja kauplemine aga vajab kohvi joojate tuge ning kohvikasvatajad väärivad oma töö eest õiglast tasu. Selle aasta algul said tunnustuse Telia, Tallinn Music Week, Manpower, Mondo, Lindeberg ja Tartu Loodusmaja. 

Vastutustundlikkus kui norm

„Õiglase kaubanduse eesmärk on seista keskkonnahoiu ja eetilisuse, õiglase tasu, inim- ja tööõiguste ning soolise võrdõiguslikkuse eest ja võidelda laps- ja orjatöö vastu. Seda väga lühidalt öeldes. Oktoober on parim aeg oma kaubad üle vaadata, nende kohta olulist teada saada ning vajadusel vastutustundlikke samme teha. Samuti harida nii töötajaid, koostööpartnereid kui tarbijaid. Kuna enamus Fairtrade tooraineid on kasutatavad ka kohalikes toodetes, siis miks mitte kaaluda ise sertifikaati või litsentsi taotleda ja oma toodetesse just Õiglast sisu panna. Ka Euroopa seadusandlus on liikumas suunal, kus ettevõtete hoolsuskohustus keskkonna ja inimese ees on saamas normiks,“ ütles Jesmin.

Hinnanguliselt on maailmas 160 miljonit last seotud lapstööjõuga. Ainuüksi Ghana ja Elevandiluuranniku kakaoistandustes moodustavad ¾ tööjõust just lapsed. 27,6 miljonit inimest arvatakse olevat sunnitööl võlaorjuse, hirmutamise, vägivalla või pettuse alusel. Keskkonnakahju ja kliimamuutused mõjutavad nii tuleviku toitu kui inimesi. Juba aastaks 2050. ennustatakse kuni 60% kohvi viljelemiseks sobiliku maa kadu ja põllupidaja, kes ei saa sissetuleku eest võimaldada perele toitugi lauale, ei ole võimeline liikuma kulukama aga ökoloogilise põllupidamise poole. Need on piisavad põhjused, miks oma tarbimisotsustes olla teadlik.

Õiglase kaubanduse eesmärk on haavatavamate kogukondade ja väikepõllumeeste vaesuse vähendamine läbi eetilisema kaubanduse, inim- ja tööõiguste kaitsmine, keskkonnahoid ja kliimamuutuste mõju vähendamine ning laps- ja orjatöö lõpetamine  Õiglase ja jätkusuutliku kaubanduse ning eetilisuse tuntuim märgis on Fairtrade (GlobeScan 2023), mis on loonud 1,9 miljonile talunikule ja töölisele õiglasemad tootmis- ja töötingimused. Fairtrade organisatsioonid on 23 riigis, lisaks 3 tootjavõrgustikku Aafrikas, Aasias ja Ladina-Ameerikas. Baltikumi tegevust juhib Fairtrade Finland.

VAATA KÕIKI UUDISEID

Mondo otsib sotsiaalmeedia spetsialisti

23.05.24

Mondo otsib oma tiimi  sotsiaalmeedia spetsialisti, kelle peamiseks ülesandeks on Mondo sotsiaalmeedia kanalite haldamine ning sõnumite seadmine, et lood meie partnerkogukondadest jõuaksid laiema avalikkuseni. Sinu ülesandeks on luua ja toimetada sisu, analüüsida sotsiaalmeedia köögipoole andmeid ja suunata ning korraldada nende põhjal oma tööd. Samuti ootame vajadusel kaasamõtlemist ja panuse andmist Mondo kommunikatsioonitegevustes laiemalt ning kommunikatsioonijuhi
LOE EDASI
VAATA KÕIKI